امروزه استفاده از راهکار ها و سیستم های مبتنی بر بارکد برای صنایع مختلف جهت کنترل و ردیابی محصولات خود یک امر ضروری بوده و این مهم مستلزم استفاده از برچسب و چاپ مشخه های مورد نیاز بر روی آن می باشد. برچسب ها در انواع مختلف با کاربردهای متفاوتی تولید می شوند و انتخاب درست نوع و جنس برچسب با توجه به کاربرد آن علاوه بر کاهش هزینه، شرایط اجرای موفق یک سیستم مبتنی بر بارکد را فراهم می سازد. در ادامه با انواع برچسب ها و کاربر آنها آشنا می شوید.

برچسب کاغذی Paper Label
برچسب کاغذی را می توان یکی از پر مصرف ترین نوع لیبل به شمار آورد. این نوع برچسب ها در جنس های گلاسه، نیمه گلاسه و مات قابل تولید بوده و عموما براساس نوع جنس و خاصیت چسبندگی در صنعت نساجی و پوشاک، شرکتهای پست، صنعت فروشگاهی، لوازم خانگی و درصنایع مختلف بسته بندی مورد استفاده وسیع قرار می گیرند. از مزایای عمده این نوع برچسب می‌توان به قیمت ارزان، تنوع در رنگ بندی، کاربری آسان، و … اشاره نمود.

برچسب پی‌وی‌سی PVC Label
این نوع برچسب ها حالت پلاستیکی داشته و دارای انواع مات و براق می‌باشند برچسبهای پی‌وی‌سی PVC به مراتب از ماندگاری چاپ و مقاومت بالاتری نسبت به لیبل های کاغذی برخوردارند. این نوع برچسب قادر به تحمل حرارت تا ۸۰ درجه سانتیگراد و مقاوم در برابر عوامل محیطی از قبیل باد و باران و گرمای آفتاب و کشیدگی می باشند.این خصوصیات منحصر به فرد باعث شده که برچسب های پی وی سی در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی ، داروسازی ،صنعت خودرو، صنایع شیمیایی و. . . مورد استفاده وسیع قرار گیرند.

برچسب متال Metal Label
این نوع برچسب ها از نوعی آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند که دارای قابلیت چاپ پذیری منحصر به فردی بوده و از مقاومت بسبار بالایی در برابر انواع حلالها و شوینده‌های قوی برخوردار می باشند. حفظ چسبندگی و مقاومت در دمای بین منهای ۴۰ درجه سانتیگراد و مثبت ۲۲۰ درجه سانتیگراد از ویژگیهای کم نظیر برچسب های متال می باشد. از این برچسب ها معمولا جهت مشخصه محصول و ردیابی آن در صنایع مختلف نظیر پتروشیمی، لوازم خانگی، خودرو سازی و … استفاده می شوند.

برچسب پشت متال Metal Label
این نوع برچسب‌ها دارای چسبندگی بسیار بالا و مقام در برابر حرارت تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می باشند. برچسب های پشت متال در انواع براق و مات قابل ارائه بوده و برای موارد خاصی نظیر سطوح روغنی مورد استفاده قرار می گیرند.

برچسب حرارتی Thermal Label
برچسب‌های حرارتی یکی دیگر از برچسب های پر مصرف در فروشگاهها ، صنایع غذایی و آزمایشگاهها می باشند. این گونه برچسب ها به صورت حرارتی بوده و نیازی به ریبون برای چاپ ندارند. برچسب های حرارتی در انواع معمولی و مقاوم در برابر آب تولید شده و مناسب جهت استفاده در مدت زمان کوتاه می باشند.

برچسب های امنیتی Secuity Label
این نوع برچسب ها که بیشتر برای مصارف امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند، در انواع مختلف قابل ارائه می باشند که در صورت استفاده از ریبون مناسب و با کیفیت، مقاومت بالایی در برابر حلالهایی از قبیل الکل، بنزین و سایر مواد شوینده دارند.
برچسب اموال: این نوع برچسب ها بسیار ضخیم بوده و در رنگ های مختلف تولید می شوند و در فرآیند جمع آوری اموال و اموال گردانی برای سازمان و شرکتهای بزرگ استفاده می‌شود.
برچسب سکوریتی یا لیبل خردشونده: این گونه برچسب ها که به نام لیبل گچی نیز شهرت دارند به رنگ سفید بوده و در موارد امنیتی و گارانتی محصولات استفاده می شوند به صورتی که پس از الصاق بر روی محل مورد نظر قابل جدا شدن نبوده و در صورت سعی به جدا کردن، خرد می‌شوند.
برچسب وید Void Label: این نوع برچسب ها دارای مقاومت بالا در برابر حرارت تا ۸۰ درجه سانتیگراد می باشند. برچسب های وید در دو نوع شطرنجی و نقره ای تولید می شوند. خاصیت این نوع برچسب ها به گونه ای است که هنگام جدا کردن از شکل اصلی خود خارج و قسمتی از برچسب روی محصول به صورت شطرنجی و یا کلمه VOID به صورت انگلیسی روی محصول باقی می‌ماند و برچسب غیر قابل استفاده مجدد می‌گردد.
برچسب لایه شونده: این نوع برچسب ها دارای چسبندگی بالا بوده و مقاوم در برابر حرارت تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد می باشند. خاصیت این نوع برچسب ها به گونه ای است که هنگام جدا کردن به صورت لایه لایه از سطح مورد نظر جدا می شوند.
برچسب جواهریان
این نوع برچسب ها که به برچسب طلا و جواهر نیز معروف می باشند دارای طراحی خاصی بوده و برای چاپ مشخصاتی از قبیل قیمت، وزن و . . . بر روی طلا و سایر زیور آلات از آن استفاده می شود. برچسب های جواهریان در انواع دمبلی و به استلاح دم موشی ارائه می شوند و از خصوصیات ویژه آن می توان به مقاومت در برابر کشیدگی، چاپ پذیری بسیار بالا و همچنین ماندگاری چاپ مطلوب اشاره نمود.

برچسب شیشه ای یا ترانسپارنت Transparent
این نوع برچسب ها بی رنگ و شفاف بوده و مشخصات چاپ شده بر روی آن از هر دو طرف قابل رویت می باشد. برچسب های شیشه ایی از جنس پی وی سی و در ابعاد مختلف با چسبندگی بالا قابل ارائه می باشد. مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی ، کشیدگی و چاپ پذبری بالا موجب آن شده که این نوع برچسب‌ها بیشترین مصرف را در صنایع خودرو سازی جهت الصاق روی شیشه های خودرو، آرایشی و بهداشتی ،صنایع بسته بندی و . . . داشته باشند.

By b0rna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *