اگر تاکنون برای خرید کارت ویزیت، بروشور، تراکت تبلیغاتی، پوستر و از این قبیل محصولات اقدام کرده باشید، حتماً میدانید که هر یک از این محصولات برای خلق شدن دارای دو بخش بسیار مهم هستند، بخش اول طراحی گرافیک و بخش دوم چاپ. اما در مقوله چاپ اکثر اوقات شما با این سؤال روبه‌رو هستید که می‌خواهید سفارشتان به‌صورت دیجیتال چاپ شود و یا به‌صورت اُفست؟ برای اینکه بتوانید به‌سادگی به این سؤال پاسخ دهید شما ابتدا باید تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست را بدانید تا بتوانید با توجه به تفاوت این دو روش و نیاز خودتان، بهترین روش چاپ را انتخاب کنید.

در این مطلب ما سعی می‌کنیم بابیان مزایا و معایب این دو روش چاپ تفاوت میان آن‌ها را مشخص کنیم، همچنین با ارائه نمونه‌هایی از چاپ دیجیتال و چاپ افست تفاوت این دو روش چاپ را برای شما به‌صورت بصری آشکار کنیم تا شما بتوانید با توجه به فاکتورهایی که در مورد هر یک از این روش‌ها گفته می‌شود بهترین روش چاپ برای سفارش‌های بعدی خودتان را انتخاب کنید.

چاپ افست، از قدیم همراه ما :
چاپ افسترایج‌ترین روش چاپ پروژه‌های بزرگ، روش چاپ افست است. اکثراً فیلم چاپ شدن روزنامه را که بر روی رول‌های بزرگ حرکت می‌کنند دیده‌اید، این همان روش چاپ افست است.

به‌طور خلاصه روش چاپ افست بدین گونه است که چهار رنگ به‌طور مجزا و با توجه به طرحی که بر روی زینک ساخته‌شده است بر روی کاغذ چاپ می‌شوند. ازآنجایی‌که این روش جزئیات و نکات مهمی در فرایند خود دارد، مطلبی با عنوان چاپ افست چیست ، آماده کرده‌ایم که می‌توانید برای آشنایی دقیق با این روش چاپ آن را مطالعه کنید.

مزایای چاپ افست:
کیفیت چاپ فوق‌العاده بدون هیچ اثری از رَد چاپ
رنگ‌های واقعی‌تر نسبت به تصویر. در چاپ افست به دلیل کنترل ترکیب رنگ می‌توان کیفیت رنگ‌ها را تضمین کرد.
امکان چاپ رنگ‌های بیشتر مانند طلایی، نقره‌ای، مسی، فسفری و ….
امکان چاپ بر روی جنس‌های مختلف کاغذ را دارد، همین قدرت انتخاب بر روی قیمت نهایی دست شما را باز می‌گزارد
قیمت پایین‌تر به نسبت تیراژ
برای اطلاع از قیمت های چاپ افست مطالعه کنید : تعرفه چاپ افست ، بروزرسانی ۲۶ شهریور ۱۳۹۷

معایب چاپ افست:
برای چاپ با تیراژ پایین مقرون‌به‌صرفه نیست (معمولاً کمتر از هزار عدد در چاپ عمومی و کمتر از ۱۰ هزار عدد در چاپ اختصاصی)

با توجه به اینکه برای شروع فرایند چاپ نیاز به تهیه زینک برای هر رنگ هست، زمان چاپ طولانی است (بسته به نوع سفارش معمولاً بین ۵ تا ۱۵ روز)

امکان اصلاح طرح و شرایط چاپ پس از شروع فرایند چاپ وجود ندارد.

کیفیت چاپ به‌طور کامل به تجربه و عملکرد نیروی انسانی وابسته است .

 

در ادامه به نقل قول از ویکی پدیا مطالعه کنید :
کیفیت چاپ افست بستگی به عوامل زیادی دارد،” بدون نقص عمل کردن در عملیات پیچیده پیش از چاپ، سلامت و دقت ماشین چاپ، روی هم خوردن رنگ‌ها (Registration)، دقت اپراتور، میزان حرارت محیط و رطوبت کاغذ، نمونه‌گیری دقیق!، شسته بودن کامل ماشین، استفاده از مرکب استاندارد، وجود زبان مشترک بین طراحی، لیتوگرافی و چاپخانه (مدیریت رنگ و گردش کار هوشمند) و… ” برای همین است که چاپ نفیس در افست یک هنر به‌شمار می‌رود و کار هر کسی نیست.

چاپ دیجیتال، جوان و تازه نفس :
در چاپ دیجیتال دیگر خبری از ساختن زینک، دستگاه‌های قول پیکر و صرف زمان‌های طولانی برای رسیدن به نتیجه نیست. دستگاه‌های چاپ دیجیتال ساختار متفاوتی نسبت به چاپ افست دارند و عملیات چاپ را در یک مرحله و به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌دهند.

اگر در خانه پرینتر لیزری یا جوهرافشان داشته باشید و یا جایی این نوع پرینترها را دیده باشید شما با نمونه کوچک دستگاه‌های چاپ دیجیتال آشنایی دارید. دستگاه‌های چاپ دیجیتال صنعتی ابعاد بزرگ‌تر، دقت بیشتر و سرعت بیشتری برای چاپ در تیراژ بالا دارند.

در چاپ دیجیتال، طرح به‌صورت یک فایل دیجیتال با فرمت JPEG یا PDF و … به دستگاه داده می‌شود و چاپگر رنگ را بر روی سطح کاغذ با توجه مقدار آن در عکس منتشر می‌کند. در اکثر دستگاه‌های چاپ دیجیتال (مانند دستگاه‌های چاپ بنر یا پرینترهای جوهرافشان) این مورد به‌صورت خطی انجام می‌گیرد.

چاپ دیجیتال

مزایای چاپ دیجیتال:سرعت‌بالای چاپ
کیفیت هر چاپ را می‌توان به‌صورت مجزا بررسی کرد و در صورت ایجاد مشکل می‌توان فرایند چاپ را متوقف نمود
در تیراژ پایین مقرون‌به‌صرفه است
از هدر رفت بیهوده کاغذ جلوگیری می‌کند
معایب چاپ دیجیتال:
امکان چاپ بر روی بسیاری از کاغذ را ندارد
امکان کنترل رنگ در آن به‌دقت چاپ افست نیست
در چاپ تیراژ بالا مقرون‌به‌صرفه نیست
تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست به صورت تصویری :
اگر تصویر زیر را به عنوان تصویر مرجع در نمایشگر در نظر بگیریم

 

تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست

اگر هنوز هم پاسخ به این سؤال برایتان دشوار است، باید به شما بگوییم که این امری طبیعی است. چون پاسخ این است که بهترین روش چاپ را شرایط حاکم بر هر پروژه تعیین می‌کند. ولی برای اینکه در زمان تصمیم‌گیری بین این دو بتوانید ساده‌تر انتخاب کنید ما سؤالاتی را آماده کرده‌ایم و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

۱ – تیراژ: من این سفارش (کارت ویزیت یا تراکت و …) را بعد از چاپ به چند نفر می‌خواهم ارائه کنم؟

پاسخ به این سؤال مسیر انتخاب را برای شما بسیار هموار می‌کند، اگر مخاطبین شما بیشتر از ۵۰۰ نفر هستند چاپ اُفست را انتخاب کنید و اگر مخاطبین شما کمتر از این رقم هستند، چاپ دیجیتال گزینه بهتری است.

۲ – زمان: من برای چه زمانی به سفارشم نیاز دارم؟

اگر در شرایط فورس ماژور و اضطراری قرارگرفته‌اید و نیاز دارید که در کمترین زمان ممکن سفارشتان را تحویل بگیرید، شک نکنید که تنها گزینه شما چاپ دیجیتال است.

۳ – جنس: من می‌خواهم بر روی چه جنسی سفارشم چاپ شود؟

برخی از جنس‌های کاغذ یا مقوا در هر دو نوع چاپ دیجیتال و اُفست یکسان هستند مثلاً در دسته‌بندی کارت ویزیت‌ها جنس‌های سلفون مات، سلفون براق، لمینت مات، لمینت براق و کتان آلمان و یا در دسته‌بندی سربرگ‌ها و تراکت‌ها جنس‌های تحریر تا ۱۰۰ گرم، گلاسه تا ۲۰۰ گرم، کتان تا ۱۰۰ گرم و…

اما برخی از جنس‌ها و خدمات فقط در چاپ افست ارائه می‌شوند و برای داشتن آن‌ها فارغ از پارامتر زمان و تیراژ می‌بایست که چاپ افست را برای سفارش خود انتخاب نمود، مثلاً در دسته‌بندی کارت ویزیت جنس‌های لمینت مات مخملی، لمینت مات یو وی موضعی یا کارت ویزیت با قالب خاص به شکل یک ماشین

۴ – رنگ: من می‌خواهم سفارشم رنگ خاصی داشته باشد؟

اگر خارج از چهارچوب رنگ‌های قابل‌چاپ با یک پرینتر رنگی نیازی دارید، پس چاپ دیجیتال هم نمی‌تواند نیاز شمارا برآورده کند و باید از چاپ افست استفاده کنید. برای چاپ رنگ طلایی، نقره‌ای، مسی، فسفری و سایر رنگ‌های خاص چاپ اُفست در حال حاضر تنها گزینه پیش روی شماست.

۵ – نمونه اولیه: من چاپ با تیراژ بالا نیاز دارم ولی نیاز به نمونه اولیه برای تصمیم‌گیری دارم، چه کنم؟

پاسخ روشن است، چاپ دیجیتال. درست است که چاپ افست ممکن است بسیاری از ویژگی‌های مدنظر شمارا ازنظر رنگ و جنس به شما ارائه ندهد اما برای اینکه عیوب احتمالی طراحی را متوجه شوید و قبل از اقدام برای چاپ افست یک نمونه واقعی از کار خود را مشاهده کنید بسیار مناسب است.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست را برای شما مشخص کرده باشد . درصورتی‌که این مطلب نیاز شمارا برطرف نکرده است و نیاز به راهنمایی بیشتر برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب روش چاپ خود دارید به وب‌سایت طرحان مراجعه کنید و از قسمت پشتیبانی آنلاین با کارشناسان پشتیبانی طرحان در ارتباط باشید.

By b0rna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *