پرداختن به این موضوع که چاپ افست چیست و چه کاربرد هایی دارد مبحثی بسیار طولانی و زمان‌بری است . از آنجایی که زمان شما ارزشمند‌ترین دارایی شماست ، در این مقاله به صورت مختصر و مفید به توضیح فرایند چاپ افست می‌پردازیم .

چاپ افست چیست ؟
در بیان کلی اُفست یک سیستم چاپ است که امروزه به طور بسیار گسترده برای چاپ انواع بروشور ، کاتالوگ ، پوستر ، کارت ویزیت فرم های عمومی و خلاصه هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ و کیفیت بالا چاپ شود مورد استفاده قرار می‌گیرد .

در چاپ اُفست از سیستم رنگی CMYK ) Cyan , Magenta , Yellow , blacK ) استفاده می کنند و رنگها به صورت جدا گانه بر روی کاغذ چاپ می‌شوند . دستگاه‌های چاپ افست با توجه به مدل و قیمت آنها بین ۱ تا ۵ ستون رنگ دارند . در زیر تصویر شماتیک یک دستگاه چاپ افست با ۴ ستون رنگ نمایش داده شده که به دستگاه ۴ رنگ هم‌زمان معروف هستند .

در دنیای چاپ روش دیگری به نام چاپ دیجیتال هم وجود دارد که میتوانید با مراجعه به مطلب تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست چیست ، با ویژگی های این روش چاپ و تفاوت های آن با چاپ افست آشنا شوید .

مراحل انجام کار :
۱ – طراحی :
اولین بخش در هر نوع سیستم چاپی طراحی می‌باشد . طراحی بر خلاف مفهمومی که در جامعه ما فراگیر شده است کاری بسیار حساس و تخصصی است . شاید یک فرد مسلط به برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ بتواند با سر هم کردن چند تصویر یک تصویر خلق کند . اما مسلماً نمی‌تواند یک طراحی استاندارد هم ار نظر بصری و هم برای چاپ خلق کند . زیرا از تجربه و تخصص که مهم‌ترین قسمت‌های بخش طراحی هستند بی‌بهره است .

پیشنهاد ما به شما که این مطلب را مطالعه می‌کنید و سایر افرادی که شما میتوانید به آنها اگاهی ببخشید این است که به طراحی سفارشات خود اهمیت ویژه ای بدهید و از سپردن سفارشات طراحی تان به افرادی که طراح گرافیک نیستند جدا خودداری کنید . یک طراح گرافیک در هنرستان هنر های زیبا ۲ تا ۳ سال و در دانشگاه حداقل ۴ سال در مورد هنر و علم طراحی گرافیک دانش و تجربه کسب میکند و نکاتی را در پروژه طراحی شما رعایت خواهد کرد که قطعا تاثیر گذار و قابل توجه خواهد بود .

به زودی در طرحان مقاله ای در مورد اینکه طراح گرافیک کیست و چرا باید سفارش طراحی حتما توسط طراح گرافیک انجام شود صحبت خواهیم کرد .

۲ – لیتوگرافی :

در این مرحله پروژه طراحی شده به لیتوگرافی برده می‌شود و با استفاده از دستگاه ایمیج ستر( Image Setter ) از طراحی خروجی (فیلم) گرفته می‌شود . در کار‌های چهار رنگ چهار فیلم به صورت جداگانه برای هر رنگ تهیه می‌شود .

پس از تهیه‌ی فیلم از فایل‌ها، فیلم‌های هر رنگ به صورت مجزا در دستگاهی به نام قید کپی قرار می‌گیرد و پس از نوردهی نقش فیلم بر روی زینک می افتد . بدین ترتیب چهار زینک از هر رنگ تهیه می‌شود .

۳ – چاپ :
شماتیک دستگاه افست همان گونه که گفته شد ماشین چاپ با توجه به مدل آن از غلطک‌های متعدد تشکیل شده که مرکب را یکنواخت کرده و نهایتاً به زینک می‌رساند . زینک ابتدا به‌وسیله غلطکی مرطوب می شود( غلطک آب ) ، مرکب توسط غلطکدیگری بر روی زینک مالیده می‌شود . به دنبال آن نقش از روی زینک به روی لاستیک چاپ می‌افتد و بعد از آن به کاغذ منتقل می گردد .

By b0rna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *