تبلیغات برای کسب و کار تازه راه اندازی شده

کسب و کارتان را تازه راه‌اندازی کرده‌اید و دقیقا نمی‌دانید برای تبلیغات باید از کجا شروع کنید؟ اگر این شرایط را دارید، توصیه می‌کنم مقاله‌ی زیر را مطالعه نمایید. در ابتدا چند خطی به اهمیت نگاه شما در مورد تبلیغات می‌پردازیم و پس از آن به صورت دقیق درباره‌ی ابزارهای تبلیغاتی صحبت می‌کنیم.

نگرش شما درباره تبلیغات اهمیت دارد
ببینید؛ مهمترین مساله در زمینه تبلیغات برای کسب و کار تازه راه اندازی شده، نگاه شما به تبلیغات است. حتما تا به حال شده به نمایشگاهی بروید و به عنوان مشتری از غرفه‌های مختلف دیدن نمایید. در نمایشگاه چه اتفاقی می‌افتد؟ شرکت‌های بزرگ و کوچک در نمایشگاه حاضر می‌شوند. غرفه سازی‌های مختلف می‌کنند. کاتالوگ، بروشور و کارت ویزیت چاپ می‌کنند. فیلم تبلیغاتی می‌سازند و در غرفه‌هایشان به نمایش می‌گذارند. خلاصه‌ی کلام این که هر شرکت در حد وسع خود تلاش می کند تا شما را تحت تاثیر قرار دهد. به چه صورتی؟ بگذارید دقیق‌تر در مورد یک مثال مشخص صحبت کنیم.

فرض کنید شما وارد غرفه‌ی یک شرکت تجاری شده‌اید. در آن‌جا پس از چند دقیقه صحبت کردن با مسئول غرفه و احتمالا یک پذیرایی خوب، در هنگام خروج از غرفه، در دستانتان یک عدد کاتالوگ، یک کارت ویزیت، گاهی اوقات یک عدد سی دی و … است. در نمایشگاه به دلیل حجم زیاد بسته‌های تبلیغاتی که به دست شما می‌دهند، مجال این نیست که همان‌جا آن‌ها را مطالعه نمایید. اما وقتی به منزل یا شرکت خود باز می‌گردید، به سراغ بسته‌های تبلیغاتی می‌روید.

یکی از کاتالوگ‌هایی که دریافت کرده‌اید، خیلی با کیفیت است. عکس‌های بسیار زیبایی دارد. چاپ بسیار خوبی دارد. هنگامی که در دستانتان می گیرید، نمی‌خواهید آن را زمین بگذارید. آن روز تا بعدازظهر، هر کس را می‌بینید، اگر رشته‌ی کاری‌اش با شما یکی باشد، آن کاتالوگ را نشانش می‌دهید. اگر آن کاتالوگ به قول امروزی‌ها لاکچری باشد، این حس برای شما ایجاد می‌شود که این شرکت خیلی پولدار است که چنین تبلیغات گرانی کرده است.

متوجه شدید دقیقا چه اتفاقی افتاد؟ دو تا مطلب جالب به شما القا شد. یکی این که آن شرکت خیلی پولدار است؛ مطلب بعدی این که این تبلیغات خیلی گران است.

شما احتمالا بعدازظهر روزی که از نمایشگاه به منزل تشریف می‌آورید، اصلا نمی‌دانید محل آن شرکت کجاست. شاید اصلا یادتان نباشد غرفه‌ی آن شرکت در کجای نمایشگاه بود یا در غرفه با چه کسی صحبت کردید. ولی یک اتفاق مهم در شما افتاده است. آن هم این که شما به یک ترتیبی تحت تاثیر آن شرکت قرار گرفته‌اید و احتمالا تصوراتی در مورد آن شرکت پیدا کرده‌اید. چه تصوری؟

اینجاست که هنرمندی مدیر آن شرکت در تبلیغات خودش را نشان می‌دهد. اگر صاحب آن شرکت یک نفر باشد که موضوع تبلیغات برایش یک موضوع ابتدایی باشد و خیلی سهل ببیند، احتمالا یک تصور غیرقابل پیش‌بینی برای شما پیش می‌آید. ولی اگر شخصی باشد که بداند که چه می‌کند، دقیقا همان تصوری را که می‌خواهد در شما ایجاد می‌کند.

دقت داشته باشید که اگر شما صاحب یک شرکت بزرگ خدمات ساختمانی هستید که خدمات بازسازی ساختمان انجام می‌دهد، احتمالا مخاطبان شما افرادی پولدار هستند و باید در تصور آن‌ها، شما فردی دارا و قدرتمند باشید. ولی اگر صاحب یک موسسه خیریه هستید، خیلی جالب نیست که مخاطب شما تصور کند شرکت شما یک شرکت پولدار است.

می‌بینید؟ به همین راحتی ممکن است شما با چند حرکت غلط، سرنوشت کاری خود را تغییر دهید. اگر کسی که قرار است به یک موسسه خیریه کمک کند و از تبلیغات شما این‌گونه برداشت کند که شما پولدار و قدرتمند هستید، احتمالا از این کار منصرف می‌شود. خبر بد دیگر این است که متاسفانه دیگر شما آنجا حضور ندارید که بتوانید تصور غلط ایجادشده برای آن شخص را برطرف کنید. حتی اگر آن شخص نزد شما هم باشد، احتمالا بدون آن‌که خود او هم دلیلش را بداند، نمی‌خواهد با شما کار کند. احتمالا اگر شما هیچ تبلیغاتی نمی‌کردید، خیلی بهتر بود تا این که این تبلیغات منفی را انجام می‌دادید.

تا اینجا اندکی با اهمیت و اثر تبلیغات برای کسب و کار تازه راه‌اندازی‌شده آشنا شدیم. به همین دلیل است که در ابتدا گفتیم مهمترین مطلب در تعیین تبلیغات مناسب، نگرش شماست. حال وقت آن رسیده که ببینیم چه تبلیغاتی و با چه هزینه‌ای برای شرکت، برند یا خود ما مناسب است.

پیش از هر چیز بهتر است به طور کلی تبلیغات را می‌توان به چند دسته زیر تقسیم کرد:

تبلیغات محیطی، تبلیغات رسانه‌ای، تبلیغات در فضای مجازی، تبلیغات چاپی و …

By b0rna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *