طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی

اگر زمانتان محدود است و نمی دانید برای نمایشــــگاه پیش رو دقیقـا چه می خواهید، پیشنهـاد می کنیـم این مقالـه را دنبال کنید. البته در ابتدا بایـد خیالتان را راحت کنیم که اغلب شرکت ها وضعیت مشابه شما را دارند. یعنی مثلا کمتر از یک ماه به نمایشگاهشان مانده و تازه می خواهند تصمیم بگیرند که برای نمایشگاه دقیقا چه کالای تبلیغاتی ارائه دهند.

این نکته را در نظر داشته باشید که برای سفارش طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی، ابتدا باید تفاوت این دو را بدانید. اگر خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم، کاتالوگ شامل مجموعه محصولات یک شرکت می شود در حالی که بروشور شامل اطلاعات دقیق یک محصـــــــول است. البتـــــه گاهی اوقات کاتالوگ و بروشور با هم آمیخته می شوند و شما ترکیبی از این دو را دارید.

ارائه این تعریف از این بابت لازم بود که معمولا افراد هر چیز تک برگی را بروشور و هر چیز چند صفحه ای را کاتالوگ می خوانند. حالا برویم سراغ مطلب اصلی یعنی هزینه.

هزینه طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی

به احتمال زیاد این مساله بین شما و مشتریانتان هم پیش آمده که وقتی سراغ شما می آیند، از قیمت هیچ چیزی اطلاع ندارند و همواره احساس می کنند که نکند کلاه سرم برود؛ نکند به واسطه بی اطلاعی پول بیشتری از من بگیرند و …

شما نیز از این قاعده جدا نیستید. پس مطمئنا در مواجهه با یک شرکت طراحی و چاپ، حد و حدود قیمت ها را نمی دانید. در اینجا فقط همین را باید گفت که هزینه طراحی و چاپ کاملا وابسته به کیفیت آن است و بازه بزرگی را شامل می شود. برای نمونه اگر شما وارد بازار ……….در میدان بهارستان شوید، برای طراحی لوگو یا کارت ویزیت از شــــما مثـــلا ۱۵ هزار تومان دریافـــت می کنند. ولی اگر به یک شرکت تبلیغاتی مراجعــه نمایید.

که به صورت علمی کار برندینگ انجام می دهد، ممکن است هزینه طراحی لوگو تا یک میلیون تومان نیز برسد.

پیشنهاد می کنم برای مشاهده تعرفه طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی در مجموعه صدبرگ، از صفحه طراحی کاتالوگ بازدید نمایید.

در این میان شما باید تعیین کنید که می خواهید در چه حد و اندازه ای کار کنید. بنده به شخصه عرض بکنم اگر کسی با من تماس بگیرد و بگویـــد یک کار دم دستی می خواهد، همان لحظه می گویم که این کار، کار من نیست. البته راهنمایی مناســــب هم می کنم و به او می گویــــم که کــــجا باید

برود تا کارش انجام شود.

در اینجا شما می توانید با دو رویکرد برخورد کنید. اول این که قیمت ها را ببینید و بر اساس قیمت ها سفارش دهید. رویکرد دوم هم این است که ایتدا طراحی ها را ببینید سپس بر اساس سلیقه تان سفارش دهید. گفتن این مطلب هم لازم است که اکثر افراد هنگام سفارش طراحی،این استرس را دارند که نکند از طرحی که برایم آماده می کنند، خوشم نیاید؟ آن وقت باید چه کنم؟ هم هزینه کردیم هم آن چیزی که می خواستیم نشد.

نگران نباشید. این هم راهکار دارد. فراموش نکنید که کار طراحی یک کار سلیقه ای است و سلیقه افراد می تواند به هم نزدیک یا از هم دور باشــــد. شما باید پیش از سفارش طراحی، کارهای آن طراح را ببینید. این طور متوجه می شوید که آیا سلیقه تان به هم نزدیک است یا نه. یکی از کارهایی که به شما توصیه می کنم این است که حتما چند نمونه از کارهایـــــی که خوشتــــان می آید و چند نمونه از کارهایـــــی را نیز که مد نظـــــرتان است، به طراحتان نشان دهید. این کار باعث می شود طراحتان نیز با سلیقه شما بیشتر آشنا شود.

با این حال در نهایت این مطلب را هم می توانید با طراحتــــان فیـــکس کنید که اگر مثلا از طرح اول خوشـــــتان نیامد، تا ۳، ۴ و … مرتبه، ملزم است

طرح جدید برایتان بیاورد.طراحان مختلف با توجه به سابقه کاری، کیفیت و قیمت کارشان، ممکن است حتی تا ۱۰ مرتبه بپذیرند که کار را برگردانند.

حال بپردازیم به این که هنگام مواجهه با طراح، چه چیزهایــــی را باید در اختیارش قرار دهیــــم. طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی، ریشــــــه در

چند چیز دارد که به اختصار چند مورد را بیان می کنیم:

عکاسی مناسب در طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی

 

این مطلب را در نظر داشته باشید که عکس مناسب آن عکسی نیست که از نظر شما مناسب باشد. عکس مناسب (منظور ما عکس صنعتی است) المان های خاص خودش را دارد. شما نمی توانید عکس بد داخل کاتالوگتان بگذارید و تــــــوقع داشتــــه باشید یک کاتالــــوگ شیــــک و به قول بعضی دوستــــان خارجی داشته باشید. در این زمینه بهتر است به گفته طراح اعتماد کنید.

متن مناسب و کافی در طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی

بسته به اندازه و نوع کاتالوگتان باید متن خوب، ویراستاری شده، خلاصه و مفید در اختیار طراحی قرار دهید. بعضی مجموعه ها مانند صدبرگ، به واسطه فعالیت چند ساله در زمینه انتشارات و به طور کل چاپ، متن شما را سر و سامان می دهند. ولی فرامـــوش نکنید که اصـــــولا این کار وظیــــفه طراح نیست. زیرا ممکن است اصلا متن تخصصی باشد و طراح اصلا متوجه زمینه کاری شما نشود. حتی غلط های املایـــــــــی را نیز باید حواســــتان باشد. اصلا شاید طراح از سواد ادبی خوبی نداشته باشد.

ابعاد طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی

در ابتدا مشخص کنید کار کلاسیک می خواهید یا فانتزی. پیشنهاد می شود برای دیدن نمونه کارهای کلاسیک و فانتزی در کنار هم، صفحه طراحی کاتالوگ را مشاهده نمایید. منظور از کارهای فانتزی، قطع های نامرسوم است. مانند قطع خشتی (مربعی) یا مثلثی و … قطع های مرسوم همان A4، A5 و … هستند. البته دقت داشته باشید که علت مرسوم شدن این قطع ها، بهینه بودن هزینه هاست. این ها مسائل مربوط به طراحی بودند.

By b0rna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *