کارتن ها چگونه تولید می‌شوند:

قبل از پرداختن به جزئیات فنی بیشتر در این باره، لازم است که نحوه شکل‌گیری یک ورق کارتن را شرح دهیم. به طور کلی یک ورق استاندارد کارتن از ۳ جزء ساخته شده است: یک مقوا “موج دار” در مرکز که بین ۲ لایه کاغذ (آستر بیرونی و داخلی ) قرار می‌گیرد.

هر طرف مقوا موج دار (فلوت میانی) در طول فرایند تولید خود به یک لایه آستر صاف چسبانده می‌شود. چسب، فلـــــوت‌ها را در موقعیتشان ثابت می‌کند و استحکام و ثبات به کارتن می‌بخشد.

مواد مورد استفاده در تولید آسترهای داخلی و خارجی ورق کارتن:

یکی از عوامل کلیدی که خواص کارتن‌ها را تعیین می‌کند، نوع کاغذهای مورد استفاده در آنهاست. با وجود استفاده گسترده از کارتن، ۲ نوع کاغذ اصلی وجود دارد که معمولاً برای آستر استفاده می‌شود. اینها به عنوان آسترهای Kraft (کرافت) و Test(تست لاینر) شناخته می‌شوند.

 کاغذ کرافت از درختان چوب نرم تولید می‌شود. زیرا به دلیل الیاف «بکر» چوب این درختان، این نوع کاغذ، هم قوی‌ترین نوع کاغذ و هم مناسبترین نوع کاغذ برای چاپ است. در نتیجه، معمولاً در هنگام انتخاب مواد برای تولید جعبه‌ها و بسته‌بندی‌های کارتنی از این نوع کاغذ استفاده می‌شود.

کاغذ تست (تست لاینر) در واقع یک کاغذ دو لایه (یا دوبلکس) است. این نوع کاغذ که معمولاً از بازیافت تولید می‌شود، به اندازه کاغذ کرافت قوی نیست و چاپ روی آن نیز آسان نیست، بنابراین معمولاً برای آستر داخلی ورق کارتن استفاده می‌شود. با این حال تولید آن، هزینه کمتری نسبت به کاغذ کرافت دارد.
هر دو نوع لاینر(کرافت و تست) در واقع از دو لایه مجزا تشکیل شده است. یکی از لایه ها بعنوان پایه‌ایی برای چسبندگی و استحکام استفاده می‌کند، در حالی که لایه‌ی دیگر بعنوان “پوشش” ظریف‌تری است که عمدتاً با هدف ایجاد زیبایی و نیز ایجاد سطح مناسبتری برای چاپ استفاده می‌شود. با این حال، علیرغم اینکه لاینرهای کرافت(Kraft) و تست (Test) بسیار محبوب هستند، در واقع تعدادی گزینه‌ی دیگر نیز برای تولید ورق کارتن سازی وجود دارد. گرید کاغذهای موجود برای آسترهای بیرونی و داخلی در ساخت ورق کارتن به شرح زیر است:
 کرافت (K): کاغذ کرافت ویرجین

 تست ۲ (T2): کاغذ لاینر نیمه بازیافت شده
 تست ۳ (T): لاینر کاملاً بازیافتی
 CHIP (C): آسترهای مبتنی بر زباله
 FULLY BLEACHED WHITE (BW): آستر کرافت کاملاً سفید شده
 WHITE TOP (WT): آستر بازیافتی با روکش سفید
 کرافت خالدار (MK): کرافت سفید خالدار
 OYSTER (OY): آستر آزمایشی خالدار
 SEMI CHEM (SC): الیاف بکر با استفاده از فرآیند نیمه شیمیایی سولفیت خنثی
 الیاف ۱۰۰% بازیافتی مبتنی بر زباله (WB).

دو نوع کاغذ انتهای فهرست بالا، آنهایی هستند که بیشتر بعنوان فلوت استفاده می‌شوند و کمتر برای آستر داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست جامع نیست.

وزن کاغذها و شاخص( GSM)

تفاوت بین کاغذهای مورد استفاده در ورق کارتن:
اکنون که انواع کاغذهای موجود و رایج مورد استفاده در تولید ورق کارتن را شرح دادیم، لازمست تا است تا شاخص وزن کاغذ را نیز در نظر بگیرید.
این شاخص در واقع برای همه انواع کاغذها به یک شکل اندازه‌گیری می‌شود، به این معنی که ممکن است روی کاغذهایی که در دستگاه کپی یا پرینترهای خانگی‌تان نیز استفاده می‌کنید، عبارت “۸۰ gsm” را مشاهده کرده باشید! اما این به چه معناست؟
اصطلاح (GSM) مخفف Gram per Square Meter است. در اصل، اگر یک متر مربع از کاغذ مورد نظر را بردارید و آن را وزن کنید، وزن آن کاغذ را برای یک متر مربع بدست آورده‌اید. بنابراین، اگر از یک ورق کارتن استفاده می‌کنید که دارای آستر کاغذ کرافت ۱۲۵ گرمی است، آن را با عنوان ۱۲۵K می‌بینید.
وزن‌های کاغذی که بطور معمول برای تولید ورق کارتن استفاده می‌شود، عبارتند از:
۱۱۵/۱۲۵ GSM
۱۴۰/۱۵۰ GSM
۱۸۵/۲۰۰ GSM
۳۰۰ GSM
باز هم لازمست تکرار شود که این لیست کامل نیست و وزن های دیگری نیز ممکن است در دسترس باشد.
تولید انواع ورق کارتن ۳ لایه، ۵ لایه و ۷ لایه:
علاوه بر وزن و نوع کاغذ متفاوت، نوع (و تعداد) فلوت بکار رفته در ورق کارتن نیز باید در نظر گرفته شود.
بطور استاندارد، یک ورق کارتن از دو آستر، به علاوه یک فلوت منفرد تشکیل شده است که به عنوان یک تخته “سه لایه (۳لا)” شناخته می‌شود. در زیر می‌توانید نموداری را مشاهده کنید که این موضوع را بخوبی نشان می‌دهد.

با این حال، یک بخش فلوت اضافی بهمراه یک آستر اضافی می تواند اضافه شود تا ورق کارتنی به نام “دوجداره” یا “پنج لایه (۵لا)” را ایجاد کند.
ورق کارتن پنج لایه استحکام بیشتری دارد و از آن برای بسته‌بندی اقلام سنگین‌تر و یا از سویی دیگر ممکن است برای اقلام ظریف‌تر و گران‌تری که نیاز به سطح محافظت بیشتری در برابر شکستن و خرد شدن دارند، بکار رود.
در تصویر زیر می‌توانید یک نمونه از این نوع ورق کارتن را مشاهده کنید.

در نهایت، اگر اقلامی که حمل می‌کنید بسیار سنگین یا بزرگ هستند (مثلاً قطعات خودرو، تجهیزات صنعتی و غیره) می‌توان از ورق کارتن سه جداره ( Tri-Wall ) یا هفت لایه (۷لا) برای بسته‌بندی آن‌ها استفاده کرد. همانطور که از نام این نوع ورق کارتن پیداست، از بخش اضافه‌تری از فلوتینگ و آستر اضافی تشکیل شده است.
این نوع از ورق کارتن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

انواع ورق کارتن بر اساس فلوت بکار رفته در آن:

آخرین جنبه از ویژگی های ورق کارتن که می‌تواند بر عملکرد آن (تحمل وزن و هزینه) تأثیر بگذارد، نوع فلوت بکار رفته در آن است. فلوت کارتن قسمت “موجدار” بین دو آستر است که با تغییر ارتفاع موج‌ها (و در نتیجه اندازه فلوت‌ها) می‌توان به ویژگی‌های عملکردی متفاوتی از بسته‌بندی کارتنی مورد نظر دست یافت.
این موضوع می‌تواند از فلوت‌های بسیار ظریف مانند “E” برای ساخت و تولید کارتن های مختص خرده فروشی ها با ویژگی وزن سبک و قابلیت چاپ مناسب روی آنهاست تا فلوت‌های درشت‌تری مانند فلوت “A” یا “B” که معمولاً برای بسته‌بندی های حمل و نقلی استفاده می‌شود، متفاوت باشد.
از سویی برای تولید ورق کارتن‌ ۵ لایه یا ورق کارتن ۷ لایه، می‌توان یک یا چند نوع فلوت با درجه فلوتینگ متفاوت را با هم بطور ترکیبی بکار برد. از معمول‌ترین این ترکیب‌ها می‌توان به فلوت‌های ترکیبی “EB” یا “BC” اشاره کرد که برای تولید ورق کارتن پنج لایه کاربرد دارند. در نتیجه این نوع ورق کارتن می‌تواند ساختار سفت و سختی را برای اقلام سنگین‌تر ارائه دهد، در حالی که ظاهر بیرونی و سطح چاپ مناسبی را هم داراست (ترکیبی از ویژگی‌ استحکام و کیفیت مناسب چاپ).

خود فلوت‌ها معمولاً از یک فلوت مبتنی بر زباله ‌های بازیافتنی (WBF نام احتصاری است که برای فلوت‌های تولید شده از مواد کاملاً بازیافت شده بکار می‌رود) و یا فرایندی که تحت عنوان فلوتینگ نیمه شیمیایی (SC) شناخته می شود، ساخته می‌شوند. فلوت‌ها بر اساس وزن کاغذ و نیز اندازه موج‌ها متفاوت خواهند بود.

 وزن کاغذ معمولی مورد استفاده برای تولید فلوت کارتن به شرح زیر است:

ــــــ ۹۰ GSM WBF
ــــــ ۱۰۵ GSM WBF  (رایج ترین استاندارد فلوت)
 ۱۱۲ SC و WBF
ــــــ ۱۵۰ SC و WBF
ــــــ ۱۷۵ SC و F

 همچنین اندازه‌های استاندارد و رایجی برای فلوت کارتن وجود دارد که شرح زیر هستند:
ــــــ فلوت A: پنج میلیمتر
ــــــ فلوتB :  سه میلی متر
ــــــ فلوت C: چهار میلی متر
ــــــ فلوت E: یک و نیم میلیمتر
ــــــ فلوت F: دو میلیمتر
ــــــ فلوت BC:  پنج لایه ( ۶ میلی متر ) ترکیبی از فلوت‌های B + C
ــــــ فلوت EB: پنج لایه (۴.۵ میلی متر ) ترکیبی از فلوت‌های E + B

البته این فهرست کامل نیست و با این واقعیت که بسیاری از تولیدکنندگان ورق کارتن، محصولاتی را تولید می‌کنند که نام‌های دلخواه و منحصر به آن سازنده را بر روی می‌گذارند، شناسایی یک فهرست کامل پیچیده است.

نحوه نامگذاری ورق‌های کارتن

همه‌ی این اطلاعات به شما اجازه می‌دهد تا یک مخفف ایجاد کنید که نوع برد یا ورق مورد استفاده‌‌تان را توصیف می‌کند. به عنوان مثال، اگر مشخصات آسترها و فلوت موردنظر شما عبارت باشد از:  آستر بیرونی (کرافت) ۱۲۵ گرمی، آستر داخلی (تست لاینر) ۱۲۵ گرمی و فلوت نوع B ، پس ورق مورد نیاز شما با این عبارت اختصاری بیان می‌شود: ۱۲۵K/B/125T
همچنین یک آستر بیرونی ۱۵۰ تست، به علاوه یک آستر داخلی ۱۵۰ تست، با فلوت نوع E، بصورت ۱۵۰T/E/150T بیان می‌َشود.
این اصطلاح تقریباً توسط هر کارتن‌ساز و تولیدکنندگان جعبه‌های کارتنی به راحتی قابل درک است (یا حداقل باید باشد)، و همچنین به شما این امکان را می‌دهد که نوع ورق کارتن مورد نیازی را که می‌خواهید کارتن‌های شما از آن ساخته شده شود، کاملاً درک کنید.

کاربردهای هر نوع فلوت:

صرف دانستن نحوه تولید ورق کارتن و اجزای سازنده آن، لزوماً به شما این امکان را نمی‌دهد تا در مورد نوع ورق درخواستی که باید برای بسته‌بندی محصولاتتان استفاده کنید، انتخابی آگاهانه‌ایی داشته باشید. به این دلیل، اطلاعات زیر جزئیات بیشتری را در مورد هر یک از رایج ترین انواع فلوت‌ها به شما ارائه می‌دهد.

فلوت E:
این نوع فلوت تقریباً ۱ میلی متر تا ۱.۵ میلی متر ضخامت دارد. این فاصله در موج‌ها نه تنها به آن استحکام و مقاومتی عالی در برابر خرد شدن  را می‌دهد، بلکه به این معنی است که سطح با کیفیت بالایی را نیز برای چاپ فراهم می‌کند. در نتیجه، معمولاً از آن برای تولید کارتن‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود، کارتن‌هایی که چاپ با کیفیت خوب و قالب های برش دقیقی را می‌طلبد. فلوت E دارای ۹۰ فلوت در هر پا و ضخامت ۱/۱۶ است.

فلوت B:
فلوت B یکی از رایجترین انواع مقوا است که برای بسته‌بندی استفاده می‌شود. این فلوت، با ضخامت ۳ میلی‌متر، فوق‌العاده همه‌کاره است و می‌توان از آن هم در قالب‌گیری و هم در فرآیندهای قاب‌سازی معمولی استفاده کرد. عملکرد همه جانبه خوبی را در انواع بسته بندی ارائه می‌دهد و معمولاً دارای ۴۷ فلوت در هر پا با ضخامت ۱/۸ است.

فلوت C:
ضخامت آن بین ۳.۵ تا ۴ میلی‌متر، فلوت C مقاومت فشاری بیشتری نسبت به فلوت B دارد. به عبارت دیگر در هنگام استفاده برای محصولات سبک وزن، استحکام بهتری در انباشتگی دارد. با این حال، اگر در کاربرد اشتباه استفاده شود، می‌تواند مستعد خرد شدن هم باشد. فلوتC، دارای ۳۹ فلوت در هر پا و ضخامت ۳/۱۶ است.

فلوتBC:
این نوع فلوت دو جداره و با ضخامت ۶ تا ۷ میلی متر، متشکل از فلوت‌های B و C است. این ترکیب عملکرد همه جانبه خوبی را فراهم می‌آورد و آن را برای تولید جعبه‌های حمل و نقل که مستلزم سطح بالاتری از حفاظت هستند، مناسب می‌سازد. به همین دلیل، فقط چاپ اولیه (مانند فلکسوگرافی) بر روی آن قابل انجام است.

فلوت EB:
فلوت EB نیز دو جداره، با ضخامت حدود ۴ تا ۴.۵ میلی متر، از فلوت های E و B تشکیل شده است. به دلیل استفاده از فلوت بسیار ظریف (E) و فلوت نسبتاً بزرگ (B)، تعادلی عالی بین ویژگی‌های حفاظت از محموله،استحکام و پوشش چاپی مناسب در این نوع از فلوت وجود دارد.


By b0rna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *